12 februari 2010

Alla Hjärtans Dag Dikter


Människors möte
Hjalmar Gullberg

Om i ödslig skog
ångest dig betog
kunde ett flyktigt möte
vara befrielse nog.

Giva om vägen besked,
därpå skiljas i fred:
sådant var främlingars möte
enligt uråldrig sed.

Byta ett ord eller två
gjorde det lätt att gå.
Alla människors möte
borde vara så.

Ella som läst mina rader från begynnelsen, hon känner igen den här bilden!
Jag släpar alltid fram den här skon till Alla Hjärtans Dag!
Den får symbolisera det "bling" jag tydligen vill ha på denna hjärtliga dag!
Angelica Engström heter fotografen.
Ja, så ett poem.
Jo, ännu några rader att tänka på:

En broder mer
Stig Dagerman
ur Dagsedlar 1954

Jorden kan du inte göra om
Stilla din häftiga själ
Endast en sak kan du göra
en annan människa väl.

Ha en bra helg! Själv ser jag också fram emot OS; skidskytte och skidor främst.
Så måste jag ju förfäras över de dåliga låtarna i Melodifestivalen!
Och så längtar jag till måndag em då jag fått tid för att få hjälp
för mitt trilskande öra. Hoppas! Står snart ej ut att ha detta höga ljudbrus, kombinerat med ett
tryck. Vaknar av oljudet vid 4-tiden redan ... Längtar att lyssna till tystnaden!

Slut på gnället - det ska väl gå över .......

PS Fler dikter insatta den 13 februari 2011! Välkommen dit!

Inga kommentarer: